Autoworld!

-Autoworld i Brussel 2024

I mangel av noe bedre å finne på, ble altså Jonas Berntsson og jeg lurt med på tur til LeBug Show i Belgia iår av Robert Hajosi. Og siden vi reiste med fly, så hadde vi noen timer å slå ihjel på veien ned også.

Da er vel et bilmuseum ikke det verste en kan finne på? 

Etter å ha landa i Amsterdam på Schiphol Flyplass og fått tak i leiebil av unevnelig merke, bl..grå var den vist, så farta vi nedover. Eller bortover? Alt er jo innafor lunsjtid der nede. Ikke rart nederlendere valfarter hit opp hvor et besøk hos naboen kan føles som en expedisjon over Grønlandsisen til tider…

Den skyldige til venstre, han andre måtte vi bare ha med:

Autoworld i Brussel er et gammelt museum, selv om dagens beliggenhet ikke er eldre enn 1984 da det ble valgt til å huse en del av en større samling. Åpning i 1986, ant pga forfall og oppussing som nok måtte gjøres etter åresvis med annet bruk. Grunnlaget ble lagt i 1944 etter kjøp av en T-Ford av Ghislain Mahy, en av to samlere bak denne samlingen. Den andre er Charly De Pauw.

Det var noe renoveringsarbeide på plassen her. Vi sjekka ikke, så det er helt sant.

Museet ligger i en flott park og selve anlegget er bygget i anledning Belgias 50 årsjubileum som selvstendig stat i 1880.

Området huser idag også et militærmuseum.

Fiat fyller 125 år i 2024, og siden Fiatmuseet er under renovering, så var mange biler fra den samlingen her for å markere dette.

Så openminded som vi er, så falt dette jo i god jord. 

Denne ønsket oss velkommen. Og jeg skal ikke stikke under en stol at akkurat de 125 åra har gått meg hus forbi… men Fiat har hatt mye fint design! Det skal de ha.

Dette museet er jo staselig utapå, men jaggu er det fint inni og!

Det var jo både klamt og varmt her inne. Husker ikke nå hvorfor, men det er vel som mange andre museer, plaget med trang økonomi og gamle bygninger?

Fiat 500 hadde vel flere avarter. Seat, Autobianchi og Puch er vel noen av de som Fiat lisensierte noen av sine forskjellige modeller til.

Mye fine linjer har de italienske bilene alltid hatt.

Denne er morsom.

Fiat 600 Multipla…klart bedre enn sine senere “erstatninger”, men de senere har faktisk en del genialt over seg. Design er ikke blandt det geniale…

Det er jo heldigvis ikke bare et merke her, og siden vi er i Belgia, er det og endel ting vi aldri har sett før! Har jo visst at Tata lagde Land Rover på lisens, men dette var nytt:

De er ikke klin like Serie 1, men veldig nære.

Andre artige er denne tidlige bobilen:

Ellers så er jo dette bare herlig! Renault har vel nå lansert en slags retroversjon av denne og. Om enn bare som stilstudie.

Jeg har et softspot for underdogs. Denne Peugeot er en klar slik. Herlig!

Prototyper er gøy! Dette er jo ennå tidligere i utviklinga! 1991 Audi Quattro concept, forgjenger til Audi R8.

Og Lancia! Et eller anna sted, tok de feil vei i Sinsenkrysset… men det var etter denne!

Linjer fra Italiens landsbygd… itte flatbygdn på Hadelænd, nei.

Samlinga er vel i utgangspunktet rundt 250 biler og er en del av en større, men de har mye fint og er absolutt verdt turen.

Hvis man vil besøke museet, så er parkering et lite problem. Vi sleit litt med å finne utav detta, men fikk ditscha leiebilen tilslutt i et ledig høl langs gjerdet utafor. Mulig det finnes bedre løsninger, men det hadde vi bare ikke tid til å finne utav.

Europaparlamentet ligger vel bare et steinkast unna og. Dette er ingen oppfordring til akkurat det…

Det som ofte er litt festlig, er jo at de beste bilene finner man jo aldri inne på treff, men ute på parkeringa, eller langs vegen.

Så også her!