Maikäfertreffen 2005

Dæven! Det er 20 år siden i år gitt!

Litt forhistorie skal dere få:

Jeg ble invitert med på Maikäfertreffen i 2004 av Martin Sandvik, nå idag mest kjent for koolart.no, men den gangen mest kjent for sine T3 Coacher. En lang rekke av de! Han er og grunnleggeren av det beste Bussforumet i Norge, https://vwbus.no/forum/, som nå idag dessverre har måtte gi tapt for facebook. Det fungerer fortsatt, men med minimalt med brukere. Jeg vil med tyngde si at uten Martin, så hadde vi ikke hatt et så bra bussmiljø i Norge som vi har nå idag. Han var veldig viktig i oppstarten. Vi var ikke veldig mange.

Han trengte altså bil, for å kjøre T3 på en slik tur ville ta for lang tid og være litt risikosport på økonomi og driftsikkerhet. Bensin T3 kan være lunefulle… Så jeg stillte vår T4 Multivan til disposisjon det året og ble med ned.

Det ga mersmak. Vi hadde jo ikke vært på treff i Tyskland før, så det var mye nytt å forholde seg til. Ikke hadde vi vært mye utafor Norden heller.

Så da 2005 annonserte sin ankomst, så ville jeg ned igjen på treff. Det ble til at Kai Ingar Djupeng og Bjørn Ivar Knaldre, to av mine gode venner, ble med. Kai Ingar hadde og vært med året før, men det var vel så mye inntrykk det året at han til dags dato nekter å ha vært med! Men jeg kjøpte 2004 koppen til han et år jeg fant en der nede, så han iallefall har den å minne/varme seg på med.

Jeg tok jo endel god del bilder, og når vi kom hjem igjen, så lagde jeg en reisereportasje fra turen som ble publisert, såvidt jeg husker, både i VWACB og Veteran VW Klubben sine blader, i tillegg til på forumet. Dette er vel og det første jeg skrev av noe slikt, muligens eneste før denne bloggen. Teksten til denne har jeg nå funnet igjen og den er presentert(resirkulert) nedenfor her. Denne gangen med en god del mere bilder enn det som den gang ble presentert. Og en aldri så liten bonus som ble utelatt med vilje den gangen. Et prosjekt som i mitt hue gikk under navnet «Det Femte Element». Mulig denne får en egen liten presentasjon senere.

Maikäfertreffen 2005 var det 23. treffet siden oppstarten i 1983, så det var jo allerede godt innarbeidet. Det er vel Tysklands største luftkjølte treff, med enorm mengde biler og et digert delemarked, brukt og nytt. Jeg har ikke full info på treffplassen, men det har i de fleste årene vært på Messeområdet i Hannover. I de siste årene har de flytta på seg to ganger inne på selve området også. Vi var der og ifjor, da på den 41. treffet. Kommer en liten sak på det og litt senere.

Men nok prat! Her kommer Reiseskildringen over alle Reiseskildringer i ny og oppusset versjon. Remastered om du vil. Og med mye bilder. Og med feil og mangler og meninger fra 2005.

Enjoy!

Maikäfertreffen i Hannover 1. Mai 2005!

Da var vi trygt hjemme i gamlelandet og hatt noen dager på å la inntrykk synke inn!

Her er en liten reise skildring.  

De innvolverte:

Bjørn Ivar Knaldre, Gol

Kai-Ingar Djupeng, Hamar

Rune Andersen, Nesbyen

Fredag 29 april, rett etter jobb, reiste vi(BI og R) rett ned til Sandefjord for å låne bilhenger. En omvei som kosta oss 4 timer… takket være rør med lån av henger her oppe, så turen startet nok litt dårlig. Vi hadde tenkt å ta å besøke Wolfsburg på lørdagen på vei ned før treffet i Hannover på søndag, men dette så vi at ikke gikk, så dette utsatte vi til mandag.

Det gjorde at vi , sjøl om vi kjørte hele natta, tok det rolig nedover uten å stresse. Jeg hadde i tillegg fått låne en bærbar DVD, så det ble litt filmsjåing på turen for stakkaren i baksetet. Vi kjørte min frues Multivan(2003) og der blir kommunikasjonen med baksetet noget dårlig…en ulempe med slik type bil. Fordelen er at hvis du er drita lei reisefølge , kan du kose deg mutters alene og faktisk sove ganske så bra på benken!  

Utpå dagen lørdagen var vi fremme i en liten dorf(landsby) vel 3 mil utafor Hannover. Vi reiste strengt tatt på måfå når det gjaldt overnatting, og regna med å leie oss inn på hotell iallefall en natt. Soveposer hadde vi med i tilfelle overnatting i bilen.

Dette var en behagelig opplevelse for oss. Vi fant fort ut at hvis vi tok inn på små hotell i små dorfer, så ble prisene ganske hyggelige.

Den første natta kosta oss 40euro (340,-) med frokost. Fine rom med fine bad/dusj. Jaggu bedre senger enn på Hotell Opera i Oslo og! Og der koster det nok…

Etter en bedre middag på ett annet hotell(!), fikk jeg lurt Kai-Ingar på en sightseeing til fots i dorfen vår før vi la oss.

(Forklaring: Den ene hotellet hadde kun utlei av rom, ingen middag. Det andre hotellet hadde kun servering, og ikke utleie av rom… skjønn det den som vil… og jeg vet ennå ikke hva jeg spiste…godt var det.)

Søndagen opprant med flott vær. Solskinn og konstantering av null solkrem…noe BI erkjente var passe teit på mandags morra…

Uansett, vi salet opp og reiste til treffet.

Det er meget godt skiltet i Tyskland, og veien til messområdet var markert godt med MESSE hele veien.

På parkeringa fikk vi henvist en god parkering nederst på plassen. Hvor vi ble parkert inne av alle de som kom etterpå… trøsta var erfaringa fra ifjor: vi reiser helt sikkert sist av alle. Stemte denne gangen og.

Det ble endel trasking rundt på delemarkedet. Jeg begynte nederst og fikk handla med en kraftig bøyle til Postbilen min for en rimelig Euro. De beste tilbuda blir her, som på Ekeberg, borte først, så det lønner seg være tidlig ute. Vi var der kl 0930, noe som ikke er spesiellt tidlig, men mange av selgerne rigger seg opp dagen i forveien, så du kan helt sikkert gjøre varpa da. Parkering blir og ett problem sent på dagen.

Etter 4 timers delevandring og masse vann(ble svimmel ja…skummelt), ga jeg meg over til utstillinga og nydelsmarkedet. Det rakk jeg ikke ifjor, så iår skulle jeg prøve å få med meg alt!

Det var flere biler inniblandt deleselgerne som hadde fortjent å være med på showet! I tillegg fant jeg flere tilsalgs, bla brannbiler, type Bay.

Beklageligvis var det MYE folk der, og de havna stadig som linselus.. Bær over med dette. Dette var meget bra biler!

Opptil flere Bayer var flotte! Dette er noe som kommer så det suser i Tyskland! Både T2a og T2b fant jeg i varierende skikk, men det ser ut til at det er T2b som kanskje er den største schlägern der nede. Ola nordmann trur fortsatt at det kulest å kjøre fort rett frem…

Og T3 slipper inn for selv om treffet kun er for luftkjølte, så kommer den inn fordi de aller første var nettopp, luftkjølt!

Utpå ettermiddagen var vi godt fornøyde og satte igang med å stue å pakke alt vi hadde kjøpt på tralla og inn i bilen så det gikk an å sitte der.
Deretter gikk ferden videre, ett stykke nedenfor Bad Oeyenhausen skulle vi plukke opp ett Multivan(Bluestar) sete for en T3-fan. Dette gikk greit, og resten av delene vi skulle plukke opp, bla noen Barbie New Beetle til mine to døtre ble plukket opp og stuet inn, før vi la oss inn på hotell i Vlotho. Dette var det dyreste vi lå på under turen, men det var det eneste som var klart til å ta imot gjester her, da de hadde hatt stort besøk i denne byen i helga slik at det andre billige hotellet ennå ikke var klart for gjester.52 Euro for ei natt med frokost, på ett Best Western-hotell. 440,- er slett ikke galt det heller.
I tillegg så fant vi ut at minibaren hadde siviliserte priser, 0.80euro for potetgullpose(alle 6 vi klarte å finne forsvant!) og ca 16,- for ei øl! All øllen ble borte og! Pussig! Men etter en hel dag i sola var to pils pr mann nok, og den natta sov iallefall jeg rolig! Bortsett fra at sola i Hannover hadde gjort sitt; vi var solbrent alle mann, og BI hadde ikke den beste natta… og du kan gjette på hvem som rydda UT solkremen av bilen før vi reiste…

Dagen etter: Mandag 2. Mai reiste vi til Wolfsburg!
Dvs, dit kom vi ikke med en gang…
Dagen før hadde vi merka varmgang i flere hjullager på tilhengeren, og spesiellt det ene bakerst på venstre side(boggihenger).
Derfor våkna både BI og jeg noe tidligere enn vanlig med akkurat tilhengeren i tankene.
BI var noe raskere ute, det tar litt tid å fylle en 5 Liter Imsdalflaske med vinglass… , og hadde alt jekka opp tralla for en nærmere sjekk da jeg kom ut etter utsjekk.
Det viser seg at hjullager bakerst på HØYRE side er kav gåent og rumlet som Lottomaskinen på Hamar… Ingen trøst at det ikke blir premie her heller…
Hva gjør man? Jo ringer eier av tralla og ber om hjelp. Han ringer TYSSE og får niks, det hjelper ikke om han sier vi står i Tyskland… Jeg får nr av han og prøver selv. Kommer tilslutt igjennom, sier hva som er problemet og ber om å få delenr, slik at jeg evt kan gå på VW eller Opel etc for å høre. Det er ofte standardlager på hengere. Jeg sier jeg står i Tyskland. Svaret er: hvor skal vi sende delene.. Det hjelper oss mye når vi skal hjemover NÅ. Ok, resultatet er iallefall at han skal undersøke delenr og ringe tilbake.

Vi bestemmer oss for iallefall prøve å finne noen her nede som kan hjelpe, og finner en liten VW forhandler. Her er de verdens hyggeligste mennesker, og de har i tillegg en som KAN tilhengere på verkstedet! Han finner delenr på de gamle lager, og delelagermannen ringer rundt etter deler for oss. 5 minutter før tyskern finner en som kan levere deler, ringer Tysse med delenr vi allerede har, men som er helt ubrukelig når du ikke vet hvor du får det…
Uansett, vi får tak i deler i en liten dorf 3 km unna og VW setter inn lagerne, smører de opp og vi setter trommel selv på plass igjen.
Det beste av alt, VW i Vlotho vil IKKE ha noe for jobben! Her har de brukt en time på telefonen, demontert gamle lager, montert og smurt opp nye, og de vil ikke ha noe! DET skulle jeg likt å se her i Norge!
Jeg klarer tilslutt å få han til å ta en 10euro til kaffekassa til gutta, etter først å ha tilbudt han 50euro, for det var det verdt for meg!

Så etter noen timers intens spenning(vi fikk tilogmed stå på plassen til VW å skru, ingen kjeft og sure miner sjøl om vi nok sto godt i veien!) var vi på vei til Wolfsburg!

Vi hadde regna å bruke hele dagen her, men nå ble det mer intenst og museet ble skippa til fordel for Autostadt. Museet skal vi ha tilgode til 2007, da regner jeg med at vi tar neste tur!

Vel ferdig etter litt intenst flying, hvor både Kai-Ingar og jeg omtrent sovna knestående på fabrikkbesøket, syncront, reiste vi ut av Wolfsburg igjen. Dette var min 3. tur i Autostadt, så jeg har sett det meste her, men de gjør litt forandringer mellom hver tur jeg har vært, så det er absolutt å anbefale. Både fruer og barn har stor glede av en dag her.

Ett stykke utenfor Gifhorn, i en liten dorf jeg ikke husker navnet på, fant vi ett pansjonat/vertshus som vi fikk leie 3 enkeltrom til 35Euro stk inkl frokost. Ikke behøvde vi skrive oss inn, og ikke behøvde vi skrive oss ut, og kassaapparatet var laget av skinn og passer i de fleste baklommer, men sov godt, det gjorde vi!

Tirsdagen reiste vi videre, og etter ett par timers stopp hos CSP i Bargteheide utafor Hamburg hvor vi helst sikkert redda dagsomsetninga, satte vi snuta mot Puttgarden og Norge.
Vi kjørte nå istrekk hele veien hjem. Leverte Kai-Ingar på Kolbotn, kjørte via Martin til Drammen hvor jeg fant ut at NÅ MÅ vi bare stoppe snart, for nå var jeg så sliten at jeg bare prata rør. Dermed havna vi en mann på taket og en mann i baksete ett par timer ved Hokksund, før Hallingdal ventet.
Vel hjemme på Nesbyen var det å tømme bilen å sende BI hjem til seg og sitt.
Det var godt å komme seg hjem! Noen små frøkner ble glad for New Beetle, og en liten gutt fikk Lego-brannbåt som far måtte ta ut av senga hans etter at han sovna. Mor fikk og litt oppmerksomhet…

Alt ialt har vi hatt en av de beste turene jeg har hatt på veldig lenge! Det hjelper fælt å ha gode kompiser å reise på tur med, og vi tre har gått meget bra i hopes!
Neste tur til Hannover blir nok ikke for meg før i 2007, og da vil jeg ha Postbilen med ned. Da satser jeg og på å ta Kielferga, for dette sliter både på bil og mannskap. Over 3000 km rulla vi på Multivan på turen.
Den passerte 33333km ved Vikersund på vei ned for å levere hengeren på torsdag!

Så sett ett kryss i kalenderen: 2007 reiser vi i samla flokk, da regner jeg med å se en fin gjeng på tur!

Mvh

Rune B. Andersen

(Der Postmeister)