New Fridolin

Konsept er jo alltid kulere enn virkeligheten.

Og dessverre blir de som oftest ikke noe av. Ei heller dette.

Denne har jo såvidt vært i media, den gangen de lanserte stilstudien. Tiden da var nok ikke moden for denne. Den føyer seg fint inn i rekka av gode ideer og design VW har hatt. Den tiden er tydelig forbi, men man håper jo stadig på under.

Disse bildene er tatt på VW museet i Wolfsburg i 2015 på et av de mange besøk jeg har hatt der. Det er alltid noe nytt der, blandt alt det «gamle», og denne gangen var det denne retro Fridolinen.

Det er klart det er vel begrensa måter å lage en funksjonell praktisk slik type bil på, så design er jo viktig. Dermed så man vel litt i historiebøkene, for her har de og skyvedører. Riktignok innfelt i karossen og ikke utapå som på orginalen.

Drivlinja er elektrisk, og for snart 15 år siden var vel dette fortsatt litt sært, og det meste var rare små biler med kort rekkevidde. Som vi lo litt av. Noe vi fortsatt gjør. Disse bilene har ikke akkurat overlevd tidens tann. Denne var påtenkt en sjølgående funksjon i tillegg. Slik at den kunne følge den postansatte feks.

Selvfølgelig kan det virke som en ønskedrøm å kalle den New Fridolin, i samme ånd som New Beetle, men denne har vel kanskje mer tilfelles med orginalen enn det New Beetle hadde.

Enkelt førersete alà VW Up? Og simpelt passasjersete, om det kan kalles sete.

Flaskeholder i døra da, til slike litersflasker som kun finnes andre steder enn her i landet…

Simpelt, funksjonabelt dashboard. Sjøl med den enorme forskjellen i materialer og design, så er det likevel ganske så nært den du ser stå foran der.

Det var vel ikke helt lov, men jeg krabba ikke inni bilen altså. Bare strakk kamera inn. Dessuten så må dette også være forelda.

Hadde de nå satt denne i produksjonen så hadde jeg kanskje stått i køen. En av få elektrikse biler jeg liker. Vi har jo fått ID Buzz i senere tid, men det er ikke helt det samme som denne. Og jeg veit fortsatt ikke helt om jeg liker eller misliker de. Har ambivalent forhold kan du si. Og helt klar for elbil generelt er jeg nok heller ikke.

Dette er jo en bil beregna på bykjerne, så akkurat noen racerbil er den ikke. Vil vel tru at om den hadde kommet i produksjon så hadde de fått det litt mer sprekt.

Og det er jo veldig klart hvem de har tenkt på, når de lekte med denne.

Synd Deutsche Post til slutt endte med å lage elektrikse, sjølantennende biler på egenhånd, for det var nok slike grep som gjorde at denne stranda. Nå idag er den jo mer aktuell, men det toget har vel gått.

Så slik er det. Ikke alltid forbrukerne får det de vil ha av produsentene bak de kule konseptene.

Og nå er det langt imellom de også.