…evt «T4rpitz»
-Hva har du kjøpt nåååå da? (Hørt den før?)

Begynnelsen på Vr6 prosjektet mitt.
Denne ble hentet i Sogndal. Egentlig en Oslobil, som havna her borte, men firmaet den har gått for ser ut til å ha noe i Oslo også. Jeg lovet å fjerne all reklame før jeg tok den i bruk. Fin logo faktisk. Har tatt vare på panseret med logo fortsatt inntakt. Vurderer på sikt å reise over til Sogndal og forære det til tidligere eier.
En gang når gearkassa virker som den skal…






Litt forhistorie?
Vel…som mye annet starter det med…noe helt anna…og ender ikke helt der man hadde tenkt seg. Så å si at starten på Vr6-prosjektet mitt var den svarte der, er egentlig feil.
Det starter vel egentlig her:


Denne henta jeg utafor Bergen et sted. Laaangt uti havgapet, med utsikt til no plattformbygging. Litt lenger ut enn du trur du kan kjøre med bil, og så ned en vei til høyre der.
Vr6 1999 modell, med automatkasse som funka litt og dyser som funka dritt. Var tross alt bytta til nye kinadyser, utført for 6000,- inkl dysene. Bare her burde alarmbjellene ringt høyt & tydelig.
Tanken var å fjerne siderutene bak, bytte skyvedører til noen uten vindu, og rett og slett lage panelbuss utav den. Uten vinduer altså.
Dessverre hadde rusta tatt godt tak i denne, så jeg måtte ta en større grublerunde på hva jeg skulle gjøre. Bygge den opp med all sveising som måtte til, kjøpe en annen bedre, eller begynne med en varebil istedenfor og flytte alt over.





Så…hva gjør man?
Jeg endte med å sjekke finn for delebiler av T4 varebil med to skyvedører, og fant den svarte 2003 modellen med havarert motor. Den så grei ut på bildene, og km stand ved havariet var bare 198000 km! Ikke innkjørt en gang i vår verden av T4’r!
Tannreima hadde gått tvert av. Dessverre skjer dette på noen T4. Gjerne at strammehjul eller vannpumpe gir seg først. Og noen ganger pga oljelekkasje på simmering veiv, kam eller oljepumpe. Og nå mer og mer fordi eiere slurver med skiftintervall, som strengt tatt er største synder. 5 år/90000km. Gammal bil veit du….men det er da vedlikehold faktisk er mest viktig! Ikke når bilen er ny!
Uansett dro jeg over til Sogndal og hentet denne. Dette er en manuell TDi så jeg hadde en stor jobb foran meg, for å bygge automat Vr6. Jeg ville ha en glidare.
I tillegg har jeg henta inn alle Caravelle Vr6 motorer og automatkasser jeg har klart å slå kloa i. Noe som har vist seg lurt.



Alt er jo overført fra 1999 Vr6’n av ledningsmatter foran torpedoveggen, pluss alt som er forskjellig inni dash og under gulvet. Caravella har jo varmeapparat bak, så der er det som tilhører dette, montert. Ingenting er klipt og limt for å “funke”. Du vil finne denne bilen korrekt iht strømskjema for 1999 T4 Vr6.
Har sett flere skremmende “detta funker”-opplegg. Med dette har jo bilen blitt “eldre” enn det den egentlig er. Men når jeg satte nøkkel i tenninga for å starte opp bilen første gang, så varslet ingen feillamper, så noe riktig har man gjort.
Varmeapparat bak ble montert inn i gulvet. Overføring av plata dere ser på gulvet her, var en diger jobb. Trur den var punkta, på pur faen, med 40 punkter og sømmer. Av enkeltjobber på denne, var nok denne mest tidkrevende.


Bilen ble jo og bygget om fra kort front til lang front. Brukte orginale forskjermer ble henta fra Sverige. Nye orginale er utgått, og passform på uorginale er både og.
Bremsesystemet på begge bilene, var identisk. Begge hadde ABS, så dette er bare sett over og fikset det som var galt.
Tank måtte jo overføres. Bensin har pumpe i tanken. De har og luftesystem med eget filter, diesel ikke har.
Og alt må ut, for å få bytta det innerste…
Men…det er jo bare komplisert LEGO… strengt tatt…
Her ser dere bedre hva som er byttet på karosseriet:



Begge fordører var rustfrie og fine, men noen hadde kappa de opp innvendig for høytalermontering, så det var bare å kaste de. Trist. Heldigvis fikk jeg tak i to gode svarte dører fra en delebil jeg sjøl hadde for noen år siden. Det ble og bygd inn el speil og vinduer. Sentrallås hadde bilen. Jeg bygde om standard speil uten el justering til å ha dette. Dette er enkelt om man ikke vil ha lakkerte, men svarte speilhus som jeg ønsket. I tillegg så overførte jeg takluka, med god hjelp av Jonas Berntsson, fra Caravella til varebilen.
Som sagt, litt komplisert LEGO.
Bilen har og fått senk, som ikke synes nok, så dette er noe jeg ønsker å få lavere på sikt. Det hjalp med innredning baki, men ikke nok.
Når bilen ble godkjent, etter den første delen med ombygga, kjørte jeg litt med bilen, før vinteren kom og jeg begynte på innredninga.
Hvilket tema skal man ha? Må man ha?
Neida, men jeg liker det jo!
Biler med gamle firmalogoer er jo alltid en vinner. Filmbiler er jo litt gøy. Og de som etteraper de, sjøl om bilen er fullstendig feil, kan være gøy. Så det måtte jo bli et tema på denne og.
Gult posttema var vel brukt opp? Av meg sjøl?
Jeg har valgt å gi denne maritimt preg, med inspirasjon av “Tirpitz”, tyskernes største slagskip fra 2WW. Ei skute med norsk historie. Og med historie fra bestefar. Han var ifra Sørreisa og fortalte meg mye fra krigen. Ikke nok, men nok til å gi meg stor interesse om 2WW, og de tyske skipene spesiellt. Og “Tirpitz” ble en favoritt.
Etter krigen fortalte han bla at han gikk på skutesiden av vraket av skipet. Det ble senket rett utenfor Tromsø, og litt ligger fortsatt igjen på bunnen der.
Jeg valgte å isolere med Armaflex i gulvet, men istedenfor å lime det fast i bilen, limte jeg det på gulvplatene. Skulle jeg ville bygge om en gang til, er det bare å hive ut de platene, så er gulvet bart. Smart? Veit ikke. Jeg syntes det.






Oppa gulvet brukte jeg gulvbelegg med skipsplankutseende. Funka gull, og lett å vaske. Skapene er Bombaymøbler, type TV bord, jeg fant på finn. Med litt tilpasninger så passa det ganske bra til min ide om skuter. Biltema sin blå spray på slitte innvendige plater, ga passe slitt preg. Skipsklokke innkjøpt. Er vel egentlig ringklokke fra en eller annen kåk nær Tynset, men etter to måneder i Cola og litt metallpuss, så ble den plutselig fin og ikke grønn lenger.



Ellers er det fri fantasi og ting jeg syntes var kult som havna i bilen. Står mye friere her, enn i de to med Deutsche Post logo på. Har allerede en samtale med de i Bonn. Ikke hyppen på en til…



Bilen er nå rullemalt, og til kritikere, så er det og for å få til den skipsoverflatefinishen jeg ville ha. Ser du nøyere på Kielferga, eller hvem som helst annen båt, så skjønner du hva jeg mener. Den hvite fargen er identisk RAL-fargekode som “Tirpitz” hadde. Den røde skal illustrere bunnstoffet. Den koden kan ikke lages, men jeg fant en veldig nære som funker. Den svarte er bare svart. Alt er silkematt. Nå jobber jeg med hvordan implementere “Tirpitz” kamuflasje på en eller annen måte som kan funke. Så det ikke bare blir “ennå en kamobil…”


Jeg ville egentlig bytte ut bakluka til en uten vindu, men det er jo bortimot umulig å få ta i her på berget, så jeg har fått lagt på matt svart folie og fjernet pusseren, samt lagt på flere klistremerker utenpå denne igjen. Dette ble en god løsning på et lite problem. Om jeg kommer over ei luke uten vindu nå, så hadde jeg nok glatt kjøpt den, men ant lagt den på lager. Dette her funker for meg som sagt.


Så til det folk har spørt meg mest om ang denne bilen… Hva i all verden er de felgene som den står på? Jeg har holdt korta litt mot brystet, for det har vært intressant å følge diskusjonene.
Dette er noe så enkelt som ID4 stålfelger i 8,5×19, med ET45 og 5×112 boltsirkel. I tillegg har jeg brukt Caddy hjulbolter og kapsel. Felgene kommer svarte, siden de har heldekkende kapsler på disse. Nå skal det sies at det med bortimot 100% sikkerhet ikke er solgt en enda ID4 her i landet med stålfelger. Alle har lettmetall.
Så etter en par dager med nedmatting, to lag med rød grunning, to lag med grå felglakk(burde hatt tre) og to lag med matt klarlakk (ja, det finnes), så fikk jeg til en finish som jeg synes ble veldig bra og fin.
Håper uansett jeg slipper å gjøre det om igjen…
Legg igjen en kommentar