Den andre…

Man skulle jo tru det holdt med en... Gjør jo aldri det…

Vi som driver med biler veit jo det. Aldri nok. Dvs at det kanskje er våre respektive som kanskje veit detta bedre enn oss sjøl. Der mangler vi nok litt sjølinnsikt.

Men det er som med Lego; Får aldri nok!

Alltid spennende med noe nytt. Dette er ting som forsvinner før kundene får bilene. Jeg måtte dokumentere det før det forsvant for ettertiden.

Jeg hadde jo en T5 høytaker jeg beholdt etter jeg ga meg med distribusjonskjøringa mi og begynte på Bilia Gol som klargjører. Det gikk jo med den som med endel andre 2.5Tdi T5…høl i ventiløftere og utslitt kam.

Prisen for å reparere detta var langt over budsjettet mitt, så alternativ ble ny bil. Enkelt og greit.

Er gul denne og, men Mesta-gul, så å kvitte seg med den var innafor.

Diskusjonen hjemme gikk på at jeg mente en Fiat 500 var det jeg hadde råd til, som forsåvidt var sant, mens fruen derimot sa at «nei, du skal ha Transporter. Noe anna blir du aldri fornøyd med.» , noe som og forsåvidt er sant.

Og klok av skader, så hører man på sine bedre halvdeler.

Ny bil ble bestillt, sjøl om lommeboka vrei seg i smerte. Men med helt annet oppsett av bilen, enn de aller fleste. Jeg måtte jo bare ha rett farge, stor motor, soltak, to skyvedører og minst mulig fjas som kan gå istykker. For denne ble ikke kjøpt for å selges igjen.

Etter jeg fikk bilen, så har vi jo brukt den på ferieturer, treff, som flyttebil for unga (og svigermor), dailydriver, trekkvogn og det meste anna. Kinderegget mitt detta, minst tre ting der veit du…

Første campingoppsettet vårt. Basert på pallekarmer, malt i riktig gulfarge. Ideen var god, men i bruk dessverre ikke fullt så god.

Vi reiste nå på tur, og hadde jo og en veldig fin ferie, men mye funka som sagt ikke. Dette var og før jeg monterte reklame på sidene.

At tyskera ikke skjønner åssen detta skal se ut er helt ubegripelig…

Sann skal det være:

Noen burde ringt hovedkontoret til Deutsche Post i Bonn og prata med brandingansvarlige der nede og fortalt de dette… «Se her!»

Oooog det var det da faktisk noen som gjorde. Jeg trur historien er slik. Kvalifisert gjetning på begynnelsen.

Mann 1, ukjent, praier meg på lokale Shell og spør om å få ta bilder av bilen min. Kjør på sier jeg, men han slår meg ikke som bilentusiast. Jeg har jo ingenting å skjule heller. Dessuten svært vanskelig å skjule gule biler…og noen må jo gjøre sitt for at Gul-bil konkuransene kan opprettholdes…

Mann 2 fra DHL Berger, ringer meg ca 14 dager etterpå. Mulig lenger, dette er litt uklart da jeg da ikke kobler disse to der og da. Han spør, eller mer konstanterer, at du har en DHL/Deutsche Post- logo på bilen din. Han sitter med bilder av bilen min sier han, så han ser jo ganske klart at DHL ikke står der. Jeg har da kun DP må vite. Dette gjør jeg og klart for han. Fortsatt ikke noe å skjule, så når han spør hvorfor, så forklarer jeg jo det. Inkl forhistorien med Postbilen.

Han anbefaler meg å fjerne logoen, men det har jeg ikke tenkt å gjøre. Dette må da bare være gratisreklame for et firma som ikke finnes i Norge, og som kanskje hadde trengt litt positivitet? Det ender egentlig her.

Mann 3, Brandingansvarlig på DP i Bonn, ringer da, ganske akkurat 14 dager etter denne Mann 2. Sitter med samme bilder og spør om de samme ting.

Denne Mann 3 går litt hardere til verks, og anbefaler meg også å fjerne logoen. Vi prater mye frem og tilbake rundt dette, til han og forstår jeg ikke har de planene. Da sier han at han anbefaler fjerning, men at jeg siden jeg er privatperson, så kan han ikke gjøre noe utover det. Og det er det han ikke sier som er viktig: Bruker jeg bilen i kommersiellt bruk med DP sin logo på, så kommer de etter meg med alle advokater de har. Og det vil man vel ikke…

Så etter det så er logoen fortsatt på og det har vært stille ifra Bonn. Men jeg kjører med tildekket logo i Tyskland for ikke å provosere mer enn nødvendig.

Etter det første innredningsforsøket, så ble det laget et utkast til noe nytt som burde funke bedre. Med mye drodling og mye Youtube, så endte jeg opp med en ide jeg kunne presentere for Jonas Berntsson som ville hjelpe meg å få satt dette ut i live. På Youtube så jeg mye på Caddy, Kangoo og andre pizzabiler folk har lagd campere utav. De er mest av interesse, da de presser det mest utrolige inn på mye mindre plass enn jeg disponerer.

Senga er todelt, så vi kan ha enkel eller dobbelseng etter behov.

Eller klappa helt vekk når varebil trengs:

Til mai 2025 er bilen 8 år, og har vel da rulla ca 190000km på de årene. Har vært overraskende lite tull. Oljeforbruk som jeg vet mange roper høyt om på disse, har vært minimalt. Hittil 3 liter på de 186000 pr idag. Det er mye bedre enn noen T4 jeg har hatt før. Så er egentlig veldig fornøyd.

Men det må vel sies at sjøl om bilen hadde ramla i småbiter, så hadde jeg vel vært fornøyd…

Det viktigste:

204HK TDI

Manuell gir og 2WD

Ulakkerte fangere og speil

Takluke

To skyvedør og ingen vinduer

Minst mulig som kan gå istykker