Det er det MM stort sett står for. Mye Mer kan det bety. Mye Morro og om man vil. Uante mmuligheter.
Tenkte det kunne være lurt å nevnte noen begrep jeg bruker her inne ang VW Transportere.

Når VW i sin tid lanserte T4`n, så brukte flere norske forhandlere Type 4 som betegnelse på denne. Type 4 veit jo alle med litt interesse av VW`s historiske biler er VW 411 og 412. Jeg hadde en diskusjon med en på Ljosland i Kongsberg ang dette tilbake i 1990. Som han sa, og forsåvidt med rette, ingen husker 411 og 412, så derfor mente han at Type 4 fint kunne brukes.
Tiden har vel ikke gjort han rett, for bare T4 ble hengende. Dette medførte da naturlig til slutt at de andre generasjonene fikk sine respektive T`r. Men det startet altså med T4`n.
Her kommer en oversikt over disse. Vi starter med første generasjon sjøsagt.
- T1 er da altså Splittbussen, fra 1949-67, hvis man drar med prototype. De tidligste kalles Barndoor pga den store motorluka bak og ingen bakluke.
- T2 er Baywindow. Visstnok etter et ubrudd over den store frontruta «like the San Fransico Bay». Vandrerhistorie? Mulig. Fra 1968-79. Delt i T2a eller Early Bay(68-71) og T2b eller Late Bay(73-79). 1972 kalles T2ab og er hverken eller.
- T3 er … T3. Hva engelskmenna og andre villedere prøver å kalle de er ikke intressant. Det er T3. 1980-92. Litt overlapping på Syncromodeller mot T4.
- T4 fra 1991-03. Finnes visstnok noen 04 og sier rykter. Engelskmenna & co, har holdt seg i skinnet her.
- T5, og her begynner det å bli festlig… Engelskmenna gjorde og et stygt og ekstremt villedende comeback her. Produsert 2003-24 spør du meg. Burde hett T5a, T5b, T5c og T5d. Det er tross alt samme bil hele veien, men det har skjedd mye på disse åra. Karosseriet er likt men de har delt opp med:
- T5 GP, Grosse Produktänderung. Facelift altså. 2011-15
- T6 som er ennå en facelift, bare ennå mer endringer. Bla nytt dash og er i mine øyne den beste T5 versjonen. Helt objektivt. 2016-19
- T6.1 som er facelift nr 3, eller faceshortener om man skal være rett. Bilen er bittelitt mer stutt i front. Og ny dash. Og mer knirk. Og mye rart du ikke fikk lenger. Alt ble mer kjipt. 2020-24

Andre begrep det kan være greit å vite om er
- Sika – Singel Kabiner. Altså pickup med enkel hytte. 2 eller 3 seter.
- Doka – Doppel Kabiner, Dobbel Kabiner på norsk. Pickup med dobbel hytte, altså med baksete. Inntil 6 sitteplasser. Crew Cab er og et navn som ofte blir brukt på disse. Eller mannskapsvogn.
- Panel – Dvs varebil uten vinduer i sidene.
- Helpanel – noen bruker dette om bilen heller ikke har vinduer i bakluka eller fløydørene. Og noen bruker det og Panel om hverandre.
- Halvpanel – Varebil med vinduer på midten og ikke bakerst.
- Twinslider (eller dobbelskyv – min versjon) – Om bil med to skyvedører.
- Høytaker – Ligger vel i ordet. Bil med høyt tak. Slik som Postbilen min.
- Syncro – 4 hjulstrekk fra Puch.
- 4Motion – 4 hjulstrekk fra Haldex.
- Kjip C – Favoritten min. Brukes om T3 Caravelle C, og som referanse på litt enkle biler uten utstyr. Litt kjipt altså. 4 hjul og ratt.
- Type 2 – Som jo er VW bussens egentlige betegnelse. For å skille den fra bobla som jo er Type 1.
- Og når jeg sier «buss», så mener jeg alle typer VW Transportere i en sekkebetegnelse. Uansett versjon.
